That One Time I Met A Canadian Guy Who Can Speak Bahasa Indonesia | Doodles of Life

Wednesday, April 22, 2015

That One Time I Met A Canadian Guy Who Can Speak Bahasa Indonesia

I have been freaking out about subway lately and somehow, my memory of meeting a Canadian guy who can speak Bahasa Indonesia rushed in. I met this guy at a subway station, in case you're wondering about the relation of subway and a Canadian guy who can speak Bahasa Indonesia.

Masa winter break first year, saya tumpang rumah seniors saya dekat Toronto selama 3 minggu. Merempat sekejap dekat tempat orang sebab time winter break tak boleh duduk dekat residence. Banyak benda baru yang saya belajar dekat Toronto masa tu. Banyak benda dekat Toronto yang buat saya excited masa tu.

Salah satunya, subway.

Saya tak ingat sangat masa tu saya nak pergi mana, tapi saya naik subway. Saya yakin dengan diri saya untuk naik subway masa tu sebab saya google semua benda. Saya tahu saya kena ambil transfer ticket, kat stesen mana saya nak naik, dekat mana saya nak turun, dan dekat mana saya kena tukar line.

Tapi, itulah, kita merancang. Allah yang menentukan. Waktu saya turun nak tukar line, saya confused ke mana saya patut pergi. Saya tak nampak pun line seterusnya yang saya kena ambil. And I think this Canadian guy noticed my confused look. He approached me and offered his help.

"Excuse me, miss. May I help you? You seem to be lost?"

"Oh, it's okay. I'm not lost. I'm just confused. I need to go to this line as I want to go to X station, but I don't know where should I go to catch this line."

He pointed out the way and gave me detailed instruction.

"Well, I think that might be a lot for you to process. I can walk with you."

"No, it's okay! You look like you're rushing. I think I understand your direction. I can ask other people if I lost or unsure."

"It's okay. I have few minutes to spare."

Maka, berjalanlah kami ke line yang saya nak tu. Borak-borak sikit. Masa tu, dia tanya saya dari mana. Saya jawablah dari Malaysia.

"Oh, you're from Malaysia. Maaf, saya nggak bisa berbahasa Malaysia. Saya hanya bisa berbahasa Indonesia."

"Wow! You sound like an Indonesian." (Jaw dropped okay!)

Dia cakap Maaf, saya nggak bisa berbahasa Malaysia. Saya hanya bisa berbahasa Indonesia. without mat salleh accent! And he did not sound funny at all! Memang macam orang Indonesia bercakap. Apparently, he used to live Indonesia for few years. So, dia agak fasih. Tapi, dia cakap bahasa dia dah berkarat sikit sebab dia dah lama tak practice. And of course after that, dia keluarkan segala perkataan yang dia tahu.

Samapi dekat line yang saya kena ambil tu, we bid good bye.

"It was nice meeting you! I feel so happy as I get to speak Bahasa Indonesia today. Enjoy Toronto and Canada. Hope Canada will treat you well."

"It was nice meeting you too. Sorry for taking your time. Thanks so much for your help. Have a good day."

Then, he ran, super rushed to catch his subway. And of course, saya rasa bersalah sebab ambil masa dia. However, I am glad that I met him. Daripada dia, saya belajar yang ada je strangers yang baik hati, yang selfless, yang ikhlas nak bantu kita kalau kita dalam kesusahan. Dan, saya juga belajar supaya berhati-hati kalau nak guna BM dengan kawan-kawan saya yang lain. Malaysians yang saya kenal ada tendency to use BM when they (we) want to talk about someone. Ada je orang dekat luar sana yang mungkin faham apa yang kita cakapkan.

36 comments:

  1. wow..ada jugak stranger yang baik hati..ini sangat rare.betul tu Farah,kadang-kadang kita ni sedap je bercakap pasal omputih dalam bahasa Melayu depan dia.mana kita tau entah-entah dia faham

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah kak Sal. Lepas ni, kena lebih hati-hati kalau nak guna BM. Kena cakap benda yang baik-baik je.

      Delete
  2. omg Farah! :D We used to use BM jugak bila talking something yang taknak orang lain tahu. Tapi setakat ni tak de terkantoi lagi rasanya dengan local people. I hope so.

    BM is a very easy language to learn, if I'm not mistaken. Perkataannya direct (selain loghat2 & pepatah tu lah) hehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama je. Semua orang pun ada tendency untuk buat benda yang sama macam tu kot. Saya rasa setakat ni, yang dekat-dekat sini pun tak pernah terkantoi lagi. hahaha.

      Betul. Saya pernah baca BM tu one of the easiest languages in the world. I guess it applied to Bahasa Indonesia juga kot.

      Delete
  3. zaman sekarang ni susah nak jumpa strangers yg baik hati cmtu. selalu kalau ade org nak tolong kite secara sukarela nnti mesti dia ugut mintak duit or macam2, bahaya. tpi nasib baik yg tolong akak ni baik kan :D

    tak sangka mamat tu boleh ckp indonesia dgn fasih. slalu klau mat salleh ckp melayu/indo mesti bunyi dia pelat2 comel sket hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ramai je sebenarnya strangers yang macam tu. Tapi, kitalah yang kena bijak buat pertimbangan sama ada orang tu boleh dipercayai ke tak.

      Betul tu Mazni. Tu yang akak excited sangat tu. Sebab dia cakap fluent habis.

      Delete
  4. Bahasa Indonesia lbh dikenali berbanding Bahasa malaysia.. :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takde hal yang nak disedihkan kot kalau Bahasa Indonesia lebih dikenali daripada Bahasa Malaysia :)

      Delete
  5. 44 pemenang dicari!!!

    Antara hadiah2 yang bakal dimenangi:
    - Kain Batik Sarawak - 1 pemenang
    - Kain Pelikat - 2 pemenang
    - Minyak Angin Aromaterapi Fresh Care / Safe Care / Javaspa - 1 pemenang
    - Pin Shawl - 2 pemenang
    - Blause - 1 pemenang
    - Skirt Labuh Lcyra - 1 pemenang
    - Cash RM30 - 1 pemenang
    - Cash RM10 - 2 pemenang
    - Topup RM10 - 3 pemenang
    - PVC Keychain - 30 pemenang

    Jemput join segmen bagi yang belum join. "SEGMEN : Ucapan Hari Lahir Buat 'Si Lala' Pada 13 Mei" Tq..

    ReplyDelete
  6. Wow. Dapat jumpa orang asing dapat cakap bahasa nusantara di bumi yang jauh asing memang satu yang sangat mengagumkan.
    Memang betul. Sebenarnya ramai orang yg baik hati dan selfless dekat luar sana, tapi mungkin sebab persekitaran dan cara kita dibesarkan, kita akan sentiasa anggap semua orang 'mind their own business'.
    :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu cEro. Memang sangat mengagumkan. Tapi, sekarang ni dah ramai orang mampu travel. Mungkin benda ni akan terjadi lebih kerpa lagi kot.

      Betul juga. Kita selalu diingatkan jangan mudah percaya dekat orang. In a way, bagus sebab tak semua orang pun baik dekat dunia ni. But in another way, rasa macam sayang pula sebab kita limit kan diri kita.

      Delete
  7. wah jumpa orang kanada bercakap dalam bahasa indonesia,indoomieee :-)

    ReplyDelete
  8. Sangat cool Farrah! Belum pernah lagi jumpa orang russia cakap melayu/indon. Kat moscow maybe ade :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cubalah cari. Kot-kot terjumpa. hehehe :D

      Delete
  9. ada jugak yang masih baik hati , tolong orang waktu susah tanpa niat yg bukan bukan kat kita kan. Alhamdulillah (:

    ReplyDelete
  10. Goodness! His so gentlemen! Luckily he found you!

    p/s : Lucky sbb dia yg bg direction bukan sbb Farah tya..hahaha :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu kak Sally! Confused sangat kot muka saya tu.

      Delete
    2. mohon kawal ekspresi muka next time when you're confused! :D

      Delete
    3. Baiklah. Akan cuba. Hehehe :D

      Delete
  11. nasib baik jumpa orang yang baik kan farah :) betul2!! bak kata orang, cakap siang pandang2, cakap malam dengar2. jangan ingat org lain xreti bahasa kita.. lingua franca kan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul. Nasib baik orangnya baik. Kalau tak, kesian dekat diri sendiri. Betul tu, Zizie. Sokong sangat-sangat! :D

      Delete
  12. wahhh farah....kalau akk bukan jaw dropping jer, akk mesti excited giler nk cakap dengan dia...best kan bila strangers tolong kita kan....dah lah baik kan.... mesti terharu kan :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun excited juga kak Aisya sebab dapat cakap Bahasa Malaysia/Indonesia dengan mat salleh ni. Orang sekeliling tengok kami ni macam alien je. hehe ^_^

      Delete
  13. Baiknya dia. Kalau akak, sebab excited sangat, mau tiba2 tertukar slang Indonesia sama :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya cakap dalam slang Indonesia sikit sebab kalau guna BM baku, dia tak faham sangat ^_^

      Delete
  14. kalau terjumpa lg mesti ckp bahasa BM kan? hehehe.. betapa jauhnya dia tp tetap boleh ckp bahasa indon. memang baik orgnya :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak tahulah boleh terjumpa lagi ke tak. We met by chance pun sebenarnya. I don't even know his name. haha :)

      Delete
  15. oooouch gentleman =)

    pakcik akak citer time pegi paris.. dia sewa motor home ye yg bleh tido dalam van besar tu..
    so they wanter to cari jalan. orang france kan x ske english.. so bila ditanya in english semua buat x layan..
    lastnya cakap jawa.. lepas tu sebut la nama tempat yg diorang nak gi tu.. org yg tadi xnak speak english tu..
    explain in english.. mmg krik krik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Okay, ini kelakar sangat! Gelak terbahak-bahak saya bila baca komen kak Siti ni.

      Delete
    2. ahahaha...pengalaman pakcik CT tu kelakar...bila ckp jawa boleh pulak reply english ye...ajaib

      Delete
  16. kalau mcm tu kan Farah..bbe carefull time bercakap kan..so ckp yg tak melibatkan sensitiviti...sis JM pun x faham lah...Org Cina dan korea boleh boleh cakap bahasa indonesia..senang nk belajar katanya..sis JM pernah jumpa Chinese Guy cakap Indonesia semasa ke Beijing dan Korean Girl cakap Indonesisa semasa di Soeraksan Seoul

    ReplyDelete

Newer Post Older Post Home
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...